Paco Plumtrek

 

Podium Paco Plumtrek
presenteert:
Almelo De Musical
"Hoe gaat het eigenlijk met de gymzaal?"
Het verhaal en de achtergronden

   Terug Naar Begin Terug naar de website

 

   Terug Naar Begin Het hele verhaal

 

   Terug Naar Begin Hoofdstuk 1

 

   Terug Naar Begin Hoofdstuk 2

 

   Terug Naar Begin Hoofdstuk 3

 

   Terug Naar Begin Hoofdstuk 4

 

   Terug Naar Begin Hoofdstuk 5

 

   Terug Naar Begin Hoofdstuk 6

 

   Terug Naar Begin Hoofdstuk 7

1 - Waarom schrijven we dit verhaal?

Probeer maar eens een Gordiaanse knoop te ontwarren en inzichtelijk te beschrijven.

Hier volgt een wonderlijk verhaal hoe alle gebeurtenissen die ons hier gebracht hebben met elkaar zijn verbonden.

Als organisatie voor livemuziek in een middelgrote Nederlandse stad zijn we vanuit een spannende positieve tijd met veel toekomstperspectief heel plotseling in een heel vreemde situatie terecht gekomen.
Onze achterban is gewend om door ons op de hoogte te worden gehouden van de ontwikkelingen rond ons podium. Dat is ons de afgelopen anderhalf jaar maar mondjesmaat gelukt omdat wijzelf te maken kregen met een doorgaande stroom aan tegenstrijdige berichten.

Dit verhaal gaat ook over de oude gymzaal, het zaaltje naast de Kolkschool, volgens veel mensen de ideale plek om de activiteiten van Podium Paco Plumtrek te vervolgen. Op het moment dat de crowdfunding hiervoor van start zou gaan liep het spaak met de gemeente Almelo. Mensen uit onze achterban vragen hier, ook nu nog, steeds dagelijks naar. Daarom sturen we ons verhaal via onze website voor hoor en wederhoor de wereld in.
Omdat we nog steeds in de democatie willen geloven gaat dit ook over de door de gemeenteraad aangenomen motie waarin B & W gevraagd wordt ons podium te helpen bij het vinden van passende huisvesting, omdat ons podium als belangrijk wordt gezien voor de stad Almelo.

Het gaat ook over de standaard reactie op een nogal absurd verhaal: Ja, zo gaat het overal.
Om te voorkomen dat democratie alleen nog maar een handig vloerkleed onder de pokertafel wordt zetten we hier nog een keer alles op een rijtje, dan kan ieder voor zichzelf beoordelen of het dan maar geaccepteerd moet worden, nog los van of het overal gebeurt.
En dan gaat het over de onopgehelderde zaken waar wij nog antwoorden op zoeken, van mensen die dit lezen en die ingevoerd zijn.

Het kan zijn dat een toneelstuk, opera of musical de enige manier is om de tongen los te maken, om bekendheid te geven aan dit fenomeen, waarin lokale breedgedragen initiatieven vermorzeld worden door bestuurlijke machtspelletjes.

Of zoals Arnon Grunberg het beschrijft in zijn boek De dood in Taormina (blz. 51):

Misschien dat door middel van een musical dit Kafkaïaanse verhaal begrijpelijk kan worden.
Dit is een poging om te doorbreken dat het contact met de gemeente Almelo steeds meer op angst en wrevel is gebaseerd, want daarin is het moeilijk bouwen aan iets moois omdat je er steeds weer moedeloos en moe van wordt.
Om terug te keren naar het luchtiger gevoel van tien jaar geleden, toen er nog open met elkaar gesproken werd.

Ondertussen wordt ons nog steeds dagelijks de vraag gesteld: “Hoe gaat het eigenlijk met de gymzaal?”
Dan antwoorden we steeds: “Dat is een nogal ingewikkeld verhaal”.
We proberen het hier uit te leggen, maar we weten niet het hele verhaal, en zijn zelf ook heel benieuwd naar hoe dit zo heeft kunnen lopen.

2 - De geschiedenis.

Stichting Paco Plumtrek is vanaf 2005 uitgegroeid tot een klein productiehuis, met als doel een uitwisseling tot stand te brengen tussen muzikanten, performers en publiek in de vorm van livemuziek. Dit gebeurt in een artistiek verantwoorde omgeving, door verschillende disciplines in de kunst en muziek te verbinden. Het podium heeft mede als doel uitwisselingen tussen verschillende initiatieven binnen en buiten Almelo te stimuleren en te bewerkstelligen en de cultuur in Almelo te versterken.

Podium Paco Plumtrek heeft een bijzondere positie in de vijf grotere steden in Overijssel en is tot stand gekomen met heel weinig overheidsbemoeienis.
Ontstaan in 2005 in het atelier van kunstenaar en liedjesschrijver Henk Lammers, met een kleinschaligheid waarbij muzikanten en publiek zich prettig voelen, wordt er gewerkt aan een imposante CV (zie: Paco Plumtrek website pagina “Agenda”).
Vanaf 2009 organiseert Paco Plumtrek naast het eigen podium en een reeks aan kleine evenementen ook twee festivals in Almelo.
Het All Mellow Straatmuziekfestival, inmiddels het grootste straatmuziekfestival van Nederland, met internationale uitstraling.
Op verzoek van de provincie Overijssel is in 2010 een singer/songwriterfestival opgezet, met het Liedjesmakersfestival in Theater Hof 88 als succesvol resultaat.

De programmering van onze verschillende evenementen wordt ingevuld met een viertal categorieën acts:
- regionale acts, nieuwe bands uit vooral Overijssel, die het in zich hebben om landelijk door te breken, en die de weg nog zoeken in het podiumcircuit. Hierbij wordt oa samengewerkt met Artez, het conservatorium in Enschede en het TSG (Twents Songschrijvers Gilde) en met Metropool. Deze muzikanten krijgen begeleiding en feedback, om ze landelijk verder te helpen.
- lokale acts, beginnende muzikanten en liedjesschrijvers met weinig podiumervaring. Hierbij wordt met regelmaat samengewerkt met Kaliber Kunstenschool, het ROC, en met de muziekdocenten van de verschillende middelbare scholen in Almelo. Deze muzikanten krijgen steun en begeleiding van ons, onder andere door middel van workshops.
- Nederlandse doorbrekende acts, die vaak al enige landelijke bekendheid hebben.
- buitenlandse acts, veel uit de US en Canada, wordt op hun Europese tour een podium geboden, soms het eigen podium van Paco Plumtrek, vaak ook één van de festivals. Een aantal van deze muzikanten is wereldberoemd. Omdat deze artiesten veel fanatieke fans hebben, en hun Europese tour zich vaak maar tot enkele steden in Nederland beperkt, komt het publiek bij deze concerten uit het hele land en deels ook uit Duitsland.


Stichting Paco Plumtrek heeft verder een zeer actieve baliefunctie.
Organisaties en particulieren die vragen hebben over livemuziek zoeken met grote regelmaat contact en Paco Plumtrek is verantwoordelijk voor een lange lijst met voorstellingen op door anderen georganiseerde festivals en evenementen in en om Almelo.

Stichting Paco Plumtrek is al jarenlang dé organisatie voor live muziek in de stad Almelo.
In 2011 won Paco Plumtrek de Stadsfonds Cultuurprijs.
In 2016 won Paco Plumtrek de Cogas Cultuurprijs.
In 2015 en in 2017 behoorde de stichting tot de drie genomineerden voor de Stadsprijs Almelo.


Gemeentegids Almelo met foto van All Mellow Straatmuziekfestival

3 - Achenebbisj (door lezers van Het Parool in 2006 uitgeroepen tot het mooiste Amsterdamse woord).

In 2018 was wethouder Langius samen met de Christen Unie fractie en raadsvolgers uitgenodigd om ons podium te bezoeken in de Kolkschool, om te zien en te horen wat wij cultureel zoal teweeg brengen in Almelo, en om onze ambities voor een creatieve broedplaats uiteen te zetten.
Zijn fractieleden vertelden dat hij niet mee kwam, om zodoende zijn handen vrij te kunnen houden.

Een jaar eerder bereikte ons, rechtstreeks en vanuit meerdere richtingen, het bericht dat wethouder Langius van financiën Paco Plumtrek achenebbisj noemt. Deze man woonde op dat moment nog in Assen, en kende ons podium alleen van horen zeggen. Wij moesten het woord achenebbisj opzoeken in het woordenboek.
Dit voorspelde niet veel goeds.
Wat bedoelde hij daarmee?
Wat was hij met ons van plan?
Waarom had hij iets tegen Paco Plumtrek?

De volgende tekst gaat hierover:

Achenebbisj (carnavalesk, op een Klezmermelodie, gezongen door een stand-in van mevrouw L.)

 

Je zat rechtop in bed
Het was nog middenin de nacht
je sprak een vreemde taal
dat maakte het verdacht
Jij hebt je boze dromen
daaraan raak je nooit gewend
denk liever aan je spreadsheets
want daar ligt jouw talent

Refrein:
Achenebbisj (8 x)

Je noemde me dat woord
en ik zei het mijn vriendin
al wist ik dat ze loslippig was
ik zag daar geen schade in
ik had dat woord nog nooit gehoord
het is niet dat ik dit verzin
we zochten het op in het woordenboek
de betekenis was heel min

Achenebbisj (8 x)

Wat heb je tegen ongewoon
wil je me dat uitleggen?
je kent zijn daden, zijn persoon
alleen van horen zeggen
waarom dan toch zo lelijk
wat heeft hij je misdaan
denk aan de here Jesus
die is het toch ook zo vergaan

Achenebbisj (8 x)

4 - De motie, de papagaaien, het houdt een keer op, en het kort geding.

In maart 2016 houdt Paco Plumtrek op de locatie Achtzaligheden een debat waar veel adviseurs, meedenkers en hotemetoten uit het culturele veld uit heel Twente aanwezig zijn. Op deze avond biedt de directeur van Kaliber, Angelina Schoonewille, ons een kijkje in de muziekschool aan om meerdere ruimtes te bekijken. Ondanks het goede gevoel dat we bij deze uitnodiging hebben is de ruimte die we hier het intensiefst bekijken, kamer 8, te klein voor onze activiteiten.
In deze periode zijn wij sowieso op een intensieve zoektocht en wij bekijken een lange reeks aan mogelijk te betrekken ruimtes.
Zie de twee video’s hierover uit die tijd:
Vlog #1 (door Johan de Ruyter)
Vlog #2 (door Johan de Ruyter)

Toenmalig wethouder van cultuur Anja Timmer spreekt haar steun uit voor podium Paco Plumtrek


(TC Tubantia, 10-02-2016, blz. 9)

– 2017 De motie van de SP en de stemmingsuitslag van de motie die het college oproept om samen met Paco Plumtrek te zoeken naar een goede en betaalbare oplossing met betrekking tot huisvesting, wordt met een grote meerderheid van de Almelose gemeenteraad aangenomen.

– Kamer 8, de ruimte die ons in 2016 werd aangeboden door Kaliber maar door ons te klein is bevonden wordt ons in 2017 nog een keer aangeboden, deze keer door een ambtenaar van de gemeente, en een aantal maanden na dit aanbod nog een keer, door weer dezelfde ambtenaar

We gaan opnieuw kijken en vinden de ruimte nog steeds te klein.

Later in 2017 wordt ons deze ruimte nog een keer met klem aangeboden door toenmalig wethouder van cultuur Christien van Wijk. We gaan nog een keer kijken, nemen bouwkundigen mee en een ambtenaar van de gemeente Almelo, waarna dezelfde conclusies volgen. De ruimte is nog steeds te klein.

In 2018, bij de officiele opening van de Popronde Almelo, zegt de net nieuwe wethouder van cultuur Jan Martin Van Rees, op dat moment nog woonachtig te Boekelo, tegen de organisator van de Popronde, over Paco Plumtrek: “We hebben ze meerdere keren wat aangeboden, het houdt een keer op”.

Het gerucht is hier de wereld ingeholpen en door mensen uit het gemeentebestuur herhaald, dat ons door de gemeente meerdere plekken zijn aangeboden, wat dus niet het geval is.

Je zou er een liedje over kunnen schrijven.

 

De weg is recht onrecht is krom
wat is hier aan de hand?
Men zegt vaak oh ja maar dat
gebeurt overal in dit land
een hardnekkig misverstand
help je zo de wereld in
er is iets ingeslopen
dat was er niet in het begin

Refrein:
Je herhaalt het maar herhaalt het maar
dan wordt het kennelijk waar (nietwaar)?
Je herhaalt het maar herhaalt het
maar je spruitjes worden gaar
Je herhaalt het maar herhaalt het
Maar waar komt het dan vandaan?
Geloof het of geloof het niet
Het is een goedbetaalde baan

Tot herhalens toe herhalens toe
Het is deel van de taktiek
Tot herhalens toe herhalens
toe nou eens ja doe nou eens niet zo onsympathiek
Je wordt dan wel goed betaald,
maar waar is je moraal
Zo maak jij die herhaalt herhaalt
een ontzettend lang verhaal

Herhaal nog eens voor de zekerheid
als in een reclamespot
en wees net als Lee Harvey
deel van het complot
een hardnekkig misverstand
wie heeft daarbij belang
degene die de waarheid zoekt
plak je zo achter ’t behang

Refrein:
Je herhaalt het maar herhaalt het maar
dan wordt het kennelijk waar
Je herhaalt het maar herhaalt het
Maar je spruitjes worden gaar
Je herhaalt het maar herhaalt het
Maar waar komt het dan vandaan?
Geloof het of geloof het niet
Het is een goedbetaalde baan

Toen wij in 2021 dienden te vertrekken uit de Kolkschool, waarbij de vertrekdatum enkele keren werd verschoven omdat wij niet zo snel (met een aanzegging van 6 weken) vervangende ruimte konden vinden, voelde de gemeente zich niet meer geroepen ons te helpen bij het vinden van een andere ruimte. Ook de gymzaal, waarover wij inmiddels een akkoord hadden bereikt met projectontwikkelaar Kloos2, mocht niet gebruikt worden om onze spullen naartoe te verhuizen.

In het voorjaar van 2021 werd de druk zo opgevoerd dat wij er stapelgek van werden, waarbij wij in heel korte tijd én dienden te verhuizen, én zelf vervangende betaalbare ruimte dienden te vinden, en een sluitend plan ter renovatie en ook exploitatie van de te verwerven gymzaal dienden in te leveren.

Terwijl wij in goed overleg met verschillende ambtenaren waren over ons aanstaande vertrek uit de Kolkschool werd uiteindelijk, in een zoom met één van deze ambtenaren, aangekondigd dat na afloop van de betreffende zoom, de gemeente tegen ons een kort geding zou beginnen.
(Dat kon er ook nog wel bij). Maar niets om ons zorgen over te maken, zei deze ambtenaar. Het was om Paco en de ATIB, de Turkse arbeidersvereniging op de begane grond van de Kolkschool, gelijk te behandelen. De gemeente was immers een week eerder een kort geding tegen de ATIB begonnen.

Het kort geding om ons zo snel mogelijk te laten ontruimen was op 13 mei 2021. Een week later al was de uitspraak, waarbij dit kort geding en ons verzoek aan de kantonrechter om ontruimingsbescherming waren samengevoegd, wat heel ongebruikelijk is en waarbij rechter Lorist het standpunt van de gemeente overnam: De gemeente zou ons meerdere keren vervangende ruimte hebben aangeboden, suggererend dat ons meerdere ruimtes zijn aangeboden.

Interessant hoe een onwaarheid in de rechtszaal tot waarheid gemaakt kan worden: Er is ons door de gemeente alleen een flink aantal keren dezelfde te kleine ruimte aangeboden in de muziekschool.

Wij dienden de Kolkschool per 1 juni bezemschoon achter te laten en werden tot de proceskosten à € 1600 veroordeeld. Ook hierin ging de gemeente mee en is ons hierin niet meer tegemoet gekomen. Wel stond deze “overwinning” opvallend snel op de website van de gemeente Almelo.

We hebben een hoger beroep intern besproken maar dit zou veel geld kunnen kosten en een goed deel van ons stichtingbestuur was er helemaal klaar mee.

6 - De gymzaal.

In 2019, wanneer de verkoop van de Kolkschool aan Kloos2 officieel aan de gemeenteraad wordt gemeld, zonder dat de gemeenteraad hier, in tegenstelling tot voorgaande keren, nog inspraak in heeft, zegt wethouder Alex Langius van financiën aan de gemeenteraad te hopen dat Kloos2 (de projectontwikkelaar, Hans Kloosterman) en Paco Plumtrek onderling een deal over de gymzaal kunnen maken, hij wil daar eventueel wel bij bemiddelen. Dat is fijn om te horen.

Twee jaar daarvoor, in 2017, had wethouder Langius ook al aan de gemeenteraad gemeld: "Voorzitter, de gymzaal is géén sloopgebouw!"

Februari 2020 bieden wij in een ontmoeting met Kloosterman het bedrag € om de gymzaal van hem te kopen. In een volgende ontmoeting gaat hij hiermee akkoord.

Het hele jaar 2020 hebben Kloos2 en Paco veel overleg met elkaar, in de Kolkschool, in de gymzaal, en via de zoom. Tegelijkertijd heeft het bestuur van Paco Plumtrek regelmatig overleg met bouwkundigen (met zeer uitgebreide kostenberekeningen), een architekt (die bouwtekeningen van de gymzaal maakt), een crowdfunding expert, die wij hiervoor betalen, buro BJZ (voor ruimtelijke- en bestemmingsplannen), financieel deskundigen, net als dat wij ook met deze mensen van het team Kloos2 overleg hebben. In augustus 2020 hebben Paco en Kloos2 hierover overleg met wethouder van Rees op het stadhuis, die aangeeft zijn ambtenaar op gebied van financiering en subsidiering te zullen vragen te helpen met ons mee te denken.

In december 2020, vlak voor de kerstvakantie, belt Hans Kloosterman Paco in de Kolkschool, en zegt eerst dat hij even moet gaan zitten. Hij meldt dat de gemeente hem verteld heeft dat ze toch niet willen dat hij de gymzaal aan ons verkoopt. Waarbij hij zegt hierover heel boos geworden te zijn en bovendien dat hij in het gesprek met de gemeente aangeeft dit niet zelf aan Paco te zullen vertellen (wat hij bij deze toch deed) maar wel van de wethouder verwachtte dat hij Paco zou bellen. Een week later toen we elkaar weer spraken zei hij dat de wethouder vast niet meer gebeld zou hebben en dat had hij inderdaad niet gedaan.
Omdat hij vermoedde dat de wethouder niet zou durven te bellen, besloten we in dit gesprek om over de kerstvakantie heen de gemeente alsnog zo te proberen te kneden dat ze onze onderlinge deal alsnog zouden toestaan.

De omstandigheden waren steeds ingewikkelder aan het worden.
Vooral ook omdat de verantwoordelijken bij de gemeente niet rechtstreeks met ons zelf durfden te bellen. De gemeente wilde het niet meer en wij wisten dat de gemeente het niet meer wilde, alleen wist de gemeente niet dat wij wel wisten dat de gemeente het niet meer wilde.
Je zou er een liedje over kunnen schrijven.

 

Je wil het niet
want je durft het niet
je durft het niet te zeggen
Je bent bang dat
Wat jij niet durft
Je dat iemand uit moet leggen

je bent ook net
een radertje
In dit grote apparaat
boven je pet
leg maar eens uit
waar dit dan over gaat

Verantwoording
Is een mooi woord
Met heel weinig gewicht
op schouders die
worden opgehaald
met een zorgeloos gezicht

Je bent ingevlogen
ter vulling
van een vacature
Maar van buitenaf
is deze stad
nog steeds geen sinecure

Je wil het niet
je durft het niet
en je durft het niet te zeggen
Je bent bang dat
wat jij niet durft
je dat iemand uit moet leggen

Terwijl wij officieel niks wisten van een gemeentelijke afwijzing, kreeg Kloosterman half januari de gemeente weer zover dat we toch een plan mochten maken.
In het contract tussen de gemeente en Kloos2 zou een addendum worden gemaakt waar Kloos2 (en wij dus ook) aan zouden moeten voldoen bij doorverkoop van de gymzaal aan ons.

Op aandringen van onze crowdfunder (Micha van de Water) vroegen wij de gemeente om aan te geven waar wij bij het maken van ons plan aan zouden moeten voldoen. Hierop kregen wij op 4 maart 2021 een in het rood geschreven mail van de desbetreffende ambtenaar en projectleider Kolkschool van de gemeente.
Hierin stond een reeks zaken waaraan wij dienden te voldoen, met als deadline 1 juni 2021. Dat was dus minder dan drie maanden, terwijl experts op dit gebied hier (volgens diezelfde experts) normaalgesproken zes tot negen maanden voor nodig hebben. Deze experts zeggen dan ook dat het er veel op lijkt dat dit college het ons niet gunt, en dat ze het ons in feite onmogelijk maken, net zoals het eerder met de Kolkschool ging.

Hans Kloosterman vertelde ons dat die deadline waarschijnlijk wel naar 1 september verschoven kon worden, hij zag geen redenen waarom niet.

Een paar dagen voor 1 juni, tijdens het leegruimen van de door ons gebruikte klaslokalen, hebben we de gemeente gevraagd om uitstel van de deadline voor het aanleveren van de plannen voor de gymzaal. Op 1 juni kregen we antwoord dat aan dit verzoek niet voldaan kon worden.

Omdat wij een akkoord hadden met de projectontwikkelaar die ons de gymzaal wilde verkopen, hebben wij in de startblokken gestaan om omvangrijke crowdfundingacties samen met onze achterban op te starten.
Een goede verstandhouding met de overheid is daarbij natuurlijk wel heel belangrijk.
Van maart tot augustus 2021 werden kleinschalige crowdfundingsacties gehouden. Uit de bereidheid van diverse Almelose kunstenaars en andere zielsverwanten om hieraan mee te werken bleek hoe Paco Plumtrek is ingebed in het Almelose culturele circuit. Omdat ons de wind uit de zeilen werd genomen hebben we tot nu toe de crowdfunding niet op volle sterkte kunnen uitvoeren.

In de zomer van 2021 hebben onze stichting en projectontwikkelaar Hans Kloosterman afgesproken die zomer te overleggen wat we nog kunnen met betrekking tot de gymzaal. We zaten een beetje vast in het uitdenken van strategieën, omdat er geen enkele medewerking vanuit de gemeente Almelo was. Tot aan de wijziging van het bestemmingsplan van de gymzaal was volgens Kloosterman nog van alles mogelijk.

Het redden van de gymzaal, en het realiseren van ons permanente onderkomen hierin zou niet volledig op ons bord moeten liggen. Behalve dat het veel te ingewikkeld voor onze kleine organisatie is, is het in het belang van de hele stad dat een historisch pand en een organisatie voor livemuziek voor de stad bewaard blijven.

7 - De toekomst.

Ziet de overheid het toekomstperspectief voor een podium voor livemuziek in Almelo met een eigen ruimte, of mag dat podium om de haverklap blijven verhuizen en nog eens verhuizen, daarbij altijd maar weer vriendelijk en geduldig antwoordend op de vraag: “Hoe lang mag je hier nog blijven?”

Voor we verder kunnen willen we wel heel graag weten op welke manier we dat gaan doen. Is er een visie waar wij ons aan kunnen verbinden?

Almeloers zijn graag trots op het talent dat hier vandaan komt.
Een podium voor talentontwikkeling is nodig, Almelo is daar groot genoeg voor.
Podium Paco Plumtrek bewijst al bijna 20 jaar dat er in Almelo behoefte is aan een kleinschalig podium voor akoestische muziek en singer/songwriter gerelateerde bands.

Wij zijn op dit moment naarstig op zoek naar een nieuwe eigen ruimte.

Een constructief meedenkende overheid die betrokken is, is daarbij van groot belang.

Zie ook: Ondernemingsplan van Podium Paco Plumtrek (2020).

Zie ook: Wijkkrant Jaargang 44-2 juni 2021 (blz. 15: 'Een pareltje in de buurt')